neděle 15. června 2014

Jak si organizuji čas při učení?

zdroj: http://weheartit.com/kimberly64
Den se se dnem sešel a já mám konečně čas se znovu rozvíjet. Konečně můžu přemýšlet o nových článcích, tématech a prostě věcech, které by vás mohly bavit. Vzhledem k tomu, že mám nejčerstvější zkušenost s docházkou na velmi dobrý gympl a posléze i na obor na vysoké škole, který vyžadoval organizovat si čas, mám pocit, že v tomhle tématu bych vám mohla trochu pomoct. Nebo vás alespoň inspirovat.

Tou nejčerstvější zprávou je, že moje školní docházka bude pokračovat. Jak už všichni dobře víte, vsadila jsem všechno na tu nejtěžší kartu. Nenechávala si zálohy a šla do přijímaček na pražskou UK po hlavě. Po jejich napsání jsem neměla vůbec špatný pocit, ale věděla jsem, že když to vyjde, bude to o fous. Žurnalistika nevyšla o hodně hodně hodně bodů, ale víte co? Jsem ráda. Fakt že jo. Mediální studia totiž mou pozornost přitahovala více. Věděla jsem, že bych se mohla mezi přijaté prorvat snáz, ale hlavně, že by mě to bavilo o trochu víc.

A sen se stal skutečností. Brali všechny od 56 bodů nahoru, a tak jsem se se svými 62 body dostala. Tak nějak mi to prostě zatím nedochází..... že konečně budu studovat něco, co jsem chtěla posledních několik let.

Teď už ale k té organizaci .... 

zdroj: http://weheartit.com/potterheademigodtribute

1) Ranní ptáče nebo noční pták?


Při učení se na maturitu/zkoušky/státnice je důležité si stanovit, jak na tom jste časově. Já se třeba při učení na zkoušky nikdy nedonutila vstát dřív, jak v deset dopoledne. Státnice už byly ale trochu jiným kalibrem a já najednou nařizovala budík na 6:40 a v půl osmé už se začínala učit. Za ten měsíc jsem si tak nějak stanovila, kdy jsem nejproduktivnější. Nejvíce dopoledne, a pak jsem chytla "flow" zase třeba až v pět odpoledne. Pár hodin po obědě bylo silně prokrastinačních. 

Proto si stanovte, kdy toho uděláte nejvíc. Pozorujte sami sebe. Zamyslete se. Když jsem viděla, že po obědě nic neudělám, neměla jsem výčitky. Prostě nemůžete makat celý den, to nejde. Po obědě jsem si tak něco pustila, četla si beletrii, nebo si učení jen trochu četla, aby se neřeklo. Věděla jsem, že k večeru zase chytnu "slinu" a že to zase půjde. 

I když jasně, jsou dny, kdy nic nejde.

zdroj: http://weheartit.com/luckyclovers
2) Vytváření tlaku


Vím, že pro každého funguje vytváření tlaku trochu jinak. Ale taky vím, že třeba státnice jsou věcí, kterou prostě nezmáknete za týden. Některé zkoušky taky vyžadují několik dní soustředění. Já si na sebe vytvářela tlak záměrně. I když jsem nestíhala, šla jsem cvičit, nebo s kamarádama do hospody. Jasně, měla jsem špatný pocit, ale na druhou stranu se zas uvolnila.

Druhý den jsem pak makala. Měla jsem výčitku, že jsem se mohla několik hodin večer učit, a že kvůli tomu nestíhám. A tak jsem makala dvakrát víc, než kdybych byla doma a furt se do toho přemlouvala.


3) Střídání látek


Tohle pomáhá, hlavně když se učíte na více zkoušek, státnice, nebo máte v práci více úkolů. Vždy se mi osvědčilo, neučit se celý den jedno a to samé. A nejlepší bylo udělat to nejotravnější ráno, a na večer si nechat něco lepšího, u čeho moje pozornost vydrží.

zdroj: http://weheartit.com/Tyy_21
Když jsem se učila na zkoušku, a měla jedno téma, ze kterého nešlo ven, také jsem to prokládala. Opisovala jsem něco z odborných knih, nebo si četla nějakou povinnou četbu. Vím, že na mě to funguje. Kdybych se měla učit celý den jedno a to samé, nebo i v práci se zabývat jen jedním, tak bych to nevydržela. Vždy jsem se snažila najít únikovku, ale přitom pořád dělat něco do školy. 

4) Nespoléhejte jen sami na sebe


Jedno z těch pravidel, které se mi ukázalo jako jedno z nejdůležitějších. Pokud máte vedle sebe někoho, kdo danou látku umí o trochu lépe, zapamatujete si ji rychleji. Moje nejmilejší mi vždy vysvětlila něco pomocí svých slov a od ní jsem to pochytila daleko dřív. A když mi to musela třikrát za den zopakovat, sama si to v hlavě upevnila a vzpomněla si třeba na další věci. 

A navíc - ona mohla někde najít další informace k danému tématu, kde se o tom pojednávalo lépe. Když jsme probírali spolu určité okruhy, vždy jsme si vyměnily povinnou četbu. Navzájem jsme si řekly, co v dané kolonce máme a té druhé doporučily, co si k tomu ještě půjčit a načíst. 

Jasně, že se nemůžete s někým učit neustále, to nejde. Ale po nějakém čase, nebo den před zkouškou, je to podle mě hodně přínosné.

zdroj: http://weheartit.com/sophie_montagne98
5) Udělejte si plán


Vždycky jsem si chtěla psát To do listy, dbát na ně a řídit se jimi. Vůbec mi to ale nevycházelo. Při učení na státnice jsem plán měla, podrobný, ale hned po několika dnech se mi rozsypal. Důležité ale podle mě je, abyste věděli přesně, co budete dělat alespoň den následující. Další program jsem vždy přizpůsobila předchozímu dni, ale už večer si rozvrhla, do čeho se pustím.

Když jsem jeden den udělala méně věcí, na ten další jsem si je zase nandala. Nikdy bych nešla do následujícícho dne s tím, že bych přesně nevěděla, na jaké kapitoly se zaměřím. Potom bych v tom všem měla bordel.

A mám to tak i v práci. Když se ráno podívám na emaily, přesně vím, co je urgentní a co musím ten den vyřešit. Ty další dny už se pak zase odvíjejí od aktuální situace.

A co mi ještě pomáhá?

zdroj: http://weheartit.com/yana_a_a
6) Opakovat!


Moje cesta bakalářským oborem probíhala stále stejně. Při učení na státnice jsem na sebe byla ale nesmírně naštvaná. Měla jsem pocit, že už se neumím učit. Každému však vyhovuje něco jiného, to je jasné. Já vždy procházela s tím, že jsem si danou látku četla pořád dokola. Ani jsem si ji nezkoušela zapamatovat a přeříkat, to bylo jen u těch věcí, co jsem musela vědět doslovně.

Spíš jsem si pořád dokola četla tu samou pasáž. Při státnicích jsem měla pocit, že to nikdy bez neustálého přeříkávání nemůžu dát. Mé instinkty však byly dobré.

Základem je opakování. Čtěte si věci, co jste se naučili před dvěma dny. Klidně před spaním, ve vlaku, při jídle... je to jedno. Už jen jedno zopakování ty informace obnoví a uvidíte znatelný rozdíl.

zdroj: http://weheartit.com/elielilium
7) Vypisovat!


Opět technika, která nepomáhá každému. I když možná jo, aniž bychom o tom věděli. Pokud jsem něco v učení nechápala, snažila jsem se to dohledat v knihách, nebo na internetu. To, co jsem nově pochopila, jsem si napsala na papír a tím pádem už si to trochu zapamatovala.

Poznámky na okrajích a nebo lepíky - to byla moje spása. Z nich jsem si pamatovala prakticky všechno, protože se od ostatního textu odlišovaly a pro mou fotogenickou pamět byly nejlepší potravou.

Máte nějaké svoje tipy, jak si organizovat čas u učení, nebo obecně jak se učit? Podělte se se mnou v komentářích :) ....

10 komentářů:

  1. Veľmi ti gratulujem, musíš mať určite zo seba dobrý pocit, viem si predstaviť ako musíš byť šťastná. Nie je nič lepšie, ako študovať to, čo ťa naozaj baví a o čo sa zaujímaš.
    Skvelý článok, super typy, ktoré mi rozhodne pomôžu. Mám pred sebou ešte jednu skúšku, bohužiaľ tú najťažšiu, takže si z tvojich typov určite niečo osvojím.

    OdpovědětVymazat
  2. Gratuluji :) závidím Ti, já si ještě chvíli počkám :) Výborný článek, dávám si ho do oblíbených protože se mi jednou rozhodně hodí :)

    OdpovědětVymazat
  3. Gratuluji k těm přijímačkám:) Některé metody máme u učení velmi podobné, jak tak koukám :)

    OdpovědětVymazat
  4. Velká gratulace, jsi nejšikovnější a úžasná!!!! Držím palce, ať se ti u nás v Praze líbí a baví tě to! :) :) :)
    Jinak k tomu učení- já se umím učit jenom ráno a dopoledne... celé zkouškové jsem vstávala v půl 7 a od 7, půl 8 se učila... asi do oběda (12-13) a pak nastala prokrastinace level 10000 :D navečer jsem se ještě na něco podívala, ale od těch 8 večer už prostě nic neudělám, mozek mi to nebere.
    Jinak já se nejlépe učím pod tlakem, čím míň času na zkoušku, tím ironicky je to pro mě lepší. Tohle zkouškový bylo tak nahuštěné, že už to bylo až extrémní, to jsem potom ležela v zákonících i 14 hodin..... :D

    Práva jsou specifická v tom, že na ně se člověk musí učit trošku jinak a komplexně, ale tam, kde to jde, se také učím jenom neustálým čtením dokola a dokola :) Hodně zvýrazňovačů a vypisování hlavních zásadních bodů/osnov vedle na papír :)

    A zkouškový plán po hodinách je alfa omega :D

    OdpovědětVymazat
  5. velmi zajímavé rady, myslím, že většina z toho by asi zabrala i na mě :)) gratuluji k přijetí na uk, to fakt skvělá zpráva! :) navíc úžasný obor ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Gratuluju k přijetí na UK! Jsem moc zvědavej, jak tě to studium tam bude bavit ;)

    OdpovědětVymazat
  7. Musím říct, že moje taktika je skoro stejná jako tvoje.. hlavně ten první bod.. já to radši vždy táhnu třeba do tří do rána, pak spím do deseti a pak nanovo.. nikdy se nedonutím sama vstát brzo :D
    Jen teda neumím učení prokládat moc jinýma aktivitama.. já když se učím, tak třeba fakt v kuse, protože když dělám něco jiného, tak mám hrozně blbý pocit..

    OdpovědětVymazat
  8. Prima rady. :) Mně osobně ještě funguje látku někomu vysvětlovat - tudíž opačný postup,než popisuješ. Nebo taky říct, co si třeba z té knížky pamatuju sama od sebe. V technických věcech jsem se pak vždycky snažila, abych měla k zapamatování co nejméně věcí a co nejvíce věcí dokázala "vymyslet" :) A fungovalo to. :)

    OdpovědětVymazat
  9. Moje řeč! :) Mně ještě pomáhá dělat si "slovníčky" základních pojmů, mám své barevné systémy zvýraznovačů dle témat (obzvlášť se mi to vyplácelo u látky s mnoha osobnostmi - každá osobnost jinou barvou, člověk si tak lépe zapamatoval, kdo s kým souhlasil a kdo ne) a nejodbornější pasáže si překládám do jazyka "pro debily". :D

    OdpovědětVymazat
  10. Udělat si plán je pro mě hodně důležité, dává mi takový klid. Zrovna třeba u zkoušet do autoškoly jsem měla velký stres a fakt mi to pomohlo.

    OdpovědětVymazat